1402-11-10 07:19
317
0
88583
باورهای غلط باید اصلاح شود؛

۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها با کنترل عوامل خطر و تشخیص زودهنگام قابل پیشگیری هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، موسی‌الرضا شبیهی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بار مالی ابتلا به سرطان‌ها با تشخیص زود هنگام کاهش می‌یابد، اظهار کرد: باورهای غلط مردم در رابطه با بیماری سرطان باید اصلاح شود، بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها با کنترل عوامل خطر و تشخیص زودهنگام قابل پیشگیری هستند.

وی با اشاره به اجرای پویش ملی سرطان با شعار «من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام» تصریح کرد: رسالت معاونت بهداشتی پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها از جمله سرطان است، که در این زمینه تمام مراکز خدمات جامع سلامت در استان مسئول تشکیل پرونده برای مراجعان در همه گروه‌های سنی و ارایه خدمات غربالگری و مراقبتی مرتبط است. 

ثبت سالانه بیش از ۳ هزار سرطان جدید در گلستان

شبیهی با بیان اینکه غربالگری سه سرطان رایج پستان، روده بزرگ و دهانه رحم در پایگاه‌های بهداشتی مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود، عنوان کرد: افراد پس از غربالگری در صورت مشکوک بودن به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند. 

به گفته وی: آموزش و پیشگیری سرطان بسیار مهم است و با توجه به افرایش سن و عوامل خطر ابتلا، سرطان در حال افزایش بوده، بنابراین باید راههای پیشگیری آموزش داده شود و در زمینه پیشگیری و غربالگری زودرس نیز اقدام کنیم. 

شبیهی خاطرنشان کرد: تعداد موارد جدید سرطان که هر سال در استان ثبت می‌شود بیش از ۳ هزار مورد بوده و شایع‌ترین آن‌ها سرطان پستان، معده، روده بزرگ پروستات، ریه و مری است.

سرطان مساوی مرگ نیست

رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه بالاترین فراوانی موارد ثبت سرطان در استان مربوط به سرطان پستان است، افزود: اگر سرطان پستان زود تشخیص داده شود تا حد زیادی قابل درمان است. 

شبیهی گفت: خانم‌های ۳۰ تا ۶۹ ساله می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان که توسط ماما ارایه می‌شود بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه باورهای غلط مردم در رابطه با بیماری سرطان باید اصلاح شود، تصریح کرد: ابتلا به سرطان مساوی مرگ نیست، بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها با کنترل عوامل خطر و تشخیص زودهنگام قابل پیشگیری هستند و بار مالی ابتلا به سرطان‌ها با تشخیص زود هنگام کاهش می‌یابد.

شبیهی افزود: مدیریت سرطان‌ها با کنترل عوامل خطر و تشخیص زود هنگام، مستلزم مشارکت همه جانبه دولت‌ها، رهبران دینی و اجتماعی، مشاهیر و آحاد جامعه می‌باشد.

وی گفت: با بیان این که هر فرد بیشترین تاثیر را در سلامتی خود دارد، اظهار کرد: امید است هم استانی‌های عزیز با افزایش دانش خود در زمینه عوامل خطر ابتلا به سرطان و عمل به آن، در سلامت خود، خانواده و جامعه بیشتر سهیم باشند.

انتهای خبر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.